Manjaro

Bloggen har varit ganska dåligt uppdaterad nu och det kommer den nog vara ett tag till även om jag ska försöka slänga ihop nåt inlägg om min praktik. Jag har sådana perioder ibland då jag inte vill se en dator på ett tag och bara vara i nuet så då blir bloggen lidande, Hehe. :P
 
Men jag hade ett pass i måndags som jag bara vill skriva ner här på bloggen. Eftersom Samira är halt så fick jag en annan häst och denna häst var Manjaro. Jag har aldrig ridit honom förut så det var spännande. Det intryck jag har fått av andra av Manjaro är att han är snabb, stark och svår, men andrahands intryck brukar sällan stämma så jag försöker "nollställa" mig innan en ritt av en ny häst och bara ta det som det kommer.
 
Mitt första intryck när jag gick in till Manjaro i spiltan var "Ponny!", haha. Han är antagligen över ponnymåttet men det var det intrycket ja fick, och jag har ju saknat att rida ponnys faktiskt. Han var lite butter och mistänksam medans jag gjorde iordning honom men inte tjurig. (Enlig mig iaf) Men efter att jag satt upp och lektionen började... Wow, jag säger bara, wow, wow, WOW! Vilken häst! Så otroligt känslig häst! En kramning av tygeln var en STARK förhållning om det ger en inkling, det var i stortsett bara att tänka så reagerade han. Rida runt på fyrkanstspåret var väl rätt lätt, det bara bara på att fokusera på andningen och utstråla lugn men när man började "rida" blev det lite svårare. Ytter/inner skänkel, tygel vikt och rösta ska samverka och hästen är jätte känslig och blir lätt lite het (och blir bara stressad om du tar hårdare i tygeln) vilket minsagt var en utmaning men så otroligt rolig häst att jobba med! Verkligen min typ av häst (även om jag lätt kärar ner mig i typ var och varannan häst jag träffar, haha :P)
 
Efter lektionen var den lite buttra ponnyn jätte gosig och nyfiken på allt jag gjorde, öronen var spetsade och han nosade och slickade mig och var allmänt intresserad av det jag gjorde. Så söt! <3
 
 
Ingen slår min Mirreh men efter bara ett pass så klättrade Manjaro upp till första plats bland storhästarna om man säger så. ;) Nu fick jag Manjaro för att en grupp hade Teori men min ridlärare ska se vad hon kan göra och om det blir möjligt att jag får fortsätta rida honom, vilket jag hoppas på.
 

Kommentera gärna, då blir jag glad! :)