Gårdagens Ridpass

Igår övade vi på vår sits, framförallt den lätta sitsen. Så vi gick back to basics och började med de gamla klassiska "Sitt, Sitt, Stå" & "Stå, Stå, Sitt" och vi körde även "Stå, Stå, Stå, Sitt" istället för att rida lätt vanligt. Och det märks att det var läänge sedan jag sist körde dem, haha. Det är ju inte bara att man ändrar hur man rider lätt, man ska ju fortsätta rida utan att tappa handen/skänklarna samtdigt som man inte ska störa hästen. Men ska ju sitta/stå mjukt. Det får ju inte bli "Duns, Duns, Stå" vilket är lätt hänt, speciellt när man tappar rytmen/balsen. Men det är en utmärkt övning för just balans och koordnination.
 
Sen gick vi vidare till att jobba lätt och djup lättsits i både galopp och trav vilket är jobbigt, haha. xD Jag har lättare för den lätta sitsen, speciellt i trav än för den djupa lätta sitsen. Efter några varv i galopp där vi växlade sits körde vi en övning med 5 bommar som vi skulle ta oss över i trav, med antingen djup lättsits eller lättsits. Eftersom det är bommar kan man inte bara fokusera på sitsen utan "tvingas" till att rida då man måste komma i rätt tempo över dem.
 
Så såg mitt tredje pass efter en sommars vila ut, haha. Så jag känner mig rätt död ut idag, hoppas faktiskt inte på att rida i eftermiddag i skolan, så trött är jag. Inte för att jag tror att vi kommer få rida ändå, vet inte hur de tänkte när de gjorde schemat men det är kaos.. xD Som vanligt i min skola, altså...
 
Mamma fotade inget, så den här bilden får duga.
 

Kommentera gärna, då blir jag glad! :)